Hvad kan NEAT?

Hvad er NEAT tænker du? NEAT er en ekstrem vigtig faktor for et vedvarende vægttab og en sund livsstil.

Det er måske det mest effektive vægttabs værktøj der findes – den vigtigste er selvfølgelig en god kost 😉

Men, aller først.

Hvad står NEAT for?

NEAT er en forkortelse for  ‘non exercise activity thermogenesis’. Det kan groft oversættes til ’’Ikke motion/trænings baseret aktivitet’’. 

Det betyder essentielt at, det er alt det du laver i løbet af dagen, såsom;

  • Gøre rent
  • Går til din bil / bus
  • Alt ikke stillesiddende arbejde
  • Shopping
  • Havearbejde
  • Danser foran spejlet
  • Fifler rundt med ting og sager

Alt ovenstående hører ind under begrebet NEAT.

Og det er temmeligt nice fordi, når vi tænker vægttab så tænker vi normalt masser af træning og slankekure.

Hardcore træning og en stram diæt, kan hurtig blive kedeligt og træls.

Hvorfor skal jeg overhovedet gå op I NEAT?

NEAT er højst sandsynligt kuren mod ‘’langsomt stofskifte’’

I dagens Danmark (og verden), bevæger vi os mindre – det er et faktum.

Så før du giver dine gener skylden, for ikke at kunne smide de trælse kilo, så overvej lige din NEAT først.

Det er vigtigt for din sundhed, vægttab og kondi, at have en aktiv livsstil

  • Især hvis du har et stillesiddende job eller dagligdag generelt.

Hvorfor er NEAT så godt?

Det fantastiske ved NEAT er at det ikke kræver ret mange ressourcer af din krop og det kræver ikke den store restitution, ift. en hård træning.

80% af tiden registrer vi slet ikke den NEAT vi laver. Helt ubevidst er vi aktive og bruger vores krop.

Øg din NEAT

Små daglige perioder med bevægelse akkumulerer sig til rigtig meget og er knap så kedeligt for krop og hoved, som fx at løbe 1 time på trædemøllen hver dag.

  • Med øget NEAT forbrænder du flere kalorier I løbet af dagen
  • Du vil kede dig mindre ift. alm. kardio træning
  • Det er nemmere for dig at være vedholdende kontra forcerede kardio
  • Du holder nemmere et vægttab
  • Nemmere at bryde et vægttabs plateau
  • Din krop kræver mindre energi, bruger færre ressourcer på at komme sig og du vil føle dig mindre træt

Hvor stor en forskel kan NEAT gøre for mit vægttab?

Ifølge professor James A. Levine, fra Endocrine Research Unit på Mayo Clinic, så kan NEAT fra person til person i kalorieforbrug, i gennemsnit, variere op til 1.000 kalorier[1], ift. ens aktivitet

En person med meget høj NEAT – aktivt job – kan have et øget dagligt forbrug af 2.000 kalorier.  Hvorimod personer med et stillesiddende job, har et meget lavere NEAT/ kalorier forbrug.

5 måder du kan øge din NEAT på

Okay, så har vi klarlagt at NEAT er temmelig nice!

Så her er 5 tips og tricks hvorpå du kan øge din daglige NEAT!

  1. Gå mere

Det første tip, er nok også det mest basale og nemmest at inkorporere.

Nu om dage er det så nemt at tage bussen, bilen, bestille ens dagligvare lige til hoveddøren osv.

I stedet for, så gå til din dagligvarebutik, gå til arbejde, gå hen til din ven – selvfølgelig skal det være realistisk for dig.

  • Start småt, mærk efter og øg din daglige gå aktivitet.

Andre gå relaterede aktiviteter er;

  • Gå 2 gange med dine shopping køb fra bilen til huset.
  • Parkere længere væk fra kontoret eller butikken.
    • På den måde kan du hurtigt få 500-1000 ekstra skridt ind om dagen.

Husk nu!

Alle de små ting du kan gøre i dagligdagen, vil hobe sig op og have en stor betydning i det samlede regnskab.

Efter en uge vil du slet ikke lægge mærke til, at du går de ekstra skridt – du gør det bare helt automatisk.

  • Et lille skridt for dig, men et stort skridt for din krop og sundhed!
  1. Tag trapperne

Hver gang det er muligt, så tag trapperne!

Den bevægelse vi laver, når vi går på trapper er en lunge.

Og den bevægelse er super god for dine ben og core styrke.

Ved at tage trapperne sætter du virkelig gang I kalorieforbrændingen og du aktiverer størstedelen af dine ben muskler.

Så når du er på arbejde, lufthavnen, ude at shoppe osv. hvis du har mulighed for at tage trapperne, så gør det!

  1. Lav mere derhjemme

I stedet for at investere I en Roomba, så spar dine penge og støvsug huset selv.

  • Det ville også være træls hvis din Roomba får fat i din hunds efterladenskaber og maler hele gulvet med det.

I stedet for at betale en rengøringshjælp, så spar dine penge og gør selv huset rent. Sæt en podcast eller noget musik på og gør det til en (slags) fornøjelse.

  • Gør din bil ren
  • Lav noget havearbejde
  • Organiser dit soveværelse eller loftrum

Ikke alene øger dette dit NEAT men,

Det rydder også op og frigiver plads i dit fysiske rum og dermed også I dit mentale rum. Mindre uorden, mindre stress.

  1. Stå mere op

Så mange af os har et stillesiddende arbejde nu til dags.

Dette betyder mange timer, hvor vi sidder på vores flade.

Dette er ikke særligt godt for vores helbred, energiniveau, krop, numse og sindsstilstand.

Hvis du har et stillesiddende job, så sigt efter at bevæge din minimum 5 minutter hver time. Rejs dig op og bevæg dig.

  • Gå efter noget vand
  • Arbejd stående I stedet for siddende
  • Lav kropsstrækninger
  • Gå udenfor og få noget frisk luft

Ikke alene vil dette øge din NEAT men,

Det vil også give dig mere energi og øge din produktivitet på arbejdet.

Din krop, sind og chef vil takke dig!

  1. Fifle noget mere rundt

Fifle, snuse, pusle noget mere rundt.

Det kan godt være at dette alene ikke vil skabe det store kalorier forbrug, men,!

Ved at fifle rundt, så bruger du tiden på noget, hvor du normalt vil ligge og lave ingenting, måske ville du kede dig og endda begynde at snacke fordi du keder dig.

  • Hvis du får en spontan idea – så prøv den af!
  • Gør hvad falder dig ind – vær fjollet
  • Lav en lille spontan dans
  • Spil trommer på lårene
  • Lav nogle mærkelige udstrækninger
  • Lav nogle spontane squat, sit up, eller push ups

Gør hvad du kan, bevæg din krop og aktiver dine muskler.

Alt tæller når vi snakker om din fysiske og mentale sundhed.

Et andet lille trick, det er at have en skridt tæller.

Med din Smartphone er det nemmere end nogensinde før at holde øje med ens skridt.

  • Sigt efter 6- 10.000 skridt om dagen.

BONUS!

Denne bonus, er måske også den sjoveste.

Gør ting sammen med dine venner

  • Tag ud og bowle
  • Stå på rulleskøjter
  • Dans til en fest
  • Gå sammen
  • Laser tag
  • Shopping
  • Svømning

Alle disse bidrager rigtig meget til et forøget NEAT og er klart de mest fornøjlige!

Ha’ det sjovt og nyd din NEAT! 😉

TLDR (too long didn’t read)

NEAT ‘non-exercise activity thermogenesis’ er alt det du gør, som ikke er isoleret træning og motion.

Træning  = Løb, sport, træning I fitness osv.

NEAT = Daglig skridt, leg, rengøring, chiller med vennerne osv.

Øg din daglige NEAT

Undgå de nemme løsninger som elevator, bestil mad/vare, køre til alt ting mm.

Sigt efter at få mellem 6-10.000 skridt dagligt, minimum.

Vægttab og en aktiv livsstil er simpel – bevæg din krop.

Vil du gerne læse om træning generelt, og hvordan du enten mest effektivt træner efter muskeltilvækst, muskelstyrke eller muskeludholdenhed? – så se indlægget omkring muskeltræning her

Fra NEAT til Piefit

PiefitCards  kan hjælpe dig med en aktiv livsstil, forbedret sundhed og fitness niveau.

  • Det er super simple og effektive træninger
  • Alle kan gøre det
  • Træningerne kan laves hvor som helt og når som helst
  • Det tager ikke særligt lang tid – så hurtigt som 7 minutter

Start allerede I dag

 Kildeliste:

[1] https://www.mayoclinic.org/documents/mc5810-0307-pdf/doc-20079082

https://www.bodylab.dk/shop/neat-overset-faktor-2852c1.html