Sundhedsfare ved manglende motion, usund og inaktiv livsstil

Også kaldet: Stillesiddende livsstil og den siddende sygedom

I dette indlæg vil du læse en gennemgang af de risici der er ved manglende motion og usund livsstil. Der er mange ulemper ved en inaktiv livsstil og en usundlivsstil kan få dig til at miste helbredet.

Hvad er en inaktiv livsstil?

En sofa kartoffel, sløvbanan, tung I røven, loddoven, energiforladt mv. Er sikkert begreber du har hørt til, at beskrive folk med en inaktiv livsstil. Det er dog ikke helt sandfærdigt eller endda fair.

Dagens verden er indrettet til, at vi bruger mindst mulig energi og fysiskanstrengelse, samtidig med at der er en overflod og let tilgængelighed af mad, som dertil er super velsmagende og fyldt med energi (læs kalorier).   

Af natur er vi mennesker designet til at være dovne, spare på energien og holde på vores fedtdepoter.

Nu skal det det ikke blive for historietime agtigt men, da vi mennesker udsprang på savannen, havde vi ikke køleskabe og supermarkeder. Skulle man have et måltid, skulle det fanges eller indsamles – og det krævede en masse energi. Muskler bruger rigtig meget energi – fedt bruger ikke noget energi, det ligger bare på lageret. Det gode ved fedt det er, at det kan blive brugt til energi, når der ikke er mere kulhydrat tilbage i leveren eller musklerne. Derfor favoriserer kroppen at lagre fedtet og undgår at bygge muskler.

Jeg håber denne lille forklaring, gav en åbenbaring, i hvorfor vi skal slide og slæbe for, at bygge muskler, og praktisktalt ikke gøre noget (udover at spise) for, at lagre fedt – det handler alt sammen om overlevelse.

I nutiden skal vi ikke jage for at få mad, vi skal bare åbne computerskærmen trykke på et par taster og vupti! Efter 20-40 minutter har du din pizza fra din lokale slice pusher eller dagligvare fra Dansk Supermarked. Ingen energi spildt (brugt), og en masse energi klar til at blive indtaget.

Det samme er højst sandsynligt tilfældet på din arbejdsplads, skolebænk, eller hvad du nu bruger de gængse 8 ’arbejdstimer’ i døgnet på. Du skal sjældent anstrenge dig super meget eller gå særlig mange skridt. ’Heldigvis’ er vi blevet rigtig så gode til at fejre hver lille anledning med kage, snoller, cafe latte og cola, at vi ikke skal bekymre os om at sulte ihjel, ligesom vi skulle dengang på savannen.

Når du kommer hjem er historien den samme #Netflix og måske lige lovlig meget chill (ikke den sjove form for chill).

Det har gjort du er blevet lidt chubby, chubby og reservedækket følger dig hele (om) livet. Samtidig presser du ikke kroppen og dit centrale nervesystem og du bygger ingen muskler.

Ikke så godt – men, det er faktisk ikke din skyld. Verdenen er designet således indenfor de seneste 50-60 år. Mens din hjerne er designet for mange tusinder af år siden. Det er super svært at navigere rundt i og hjernen giver fortæller dig du har et behov, mens din krop giver udtryk for noget andet.

Hvordan påvirker en inaktiv livsstil din krop?

Okay, så det er ikke (alene) din skyld, du ruller tungt – men det betyder ikke du slipper for konsekvenserne.

Læs med her:

  • Du forbrænder færre kalorier – dette gør at du tager endnu mere på.
  • Du mister muskler, styrke og udholdenhed.
  • Dine knogler bliver svagere og mister vigtige mineraler – De bliver mindre sunde og i værste fald forekommer knogleskørhed og knoglerne smuldrer.
  • Dit stofskifte bliver dårligere, da du bevæger dig mindre, forbrænder du automatisk mindre kalorier.
  • Dit immunforsvar nedsættes og du bliver mere modtagelige overfor sygedomme.
  • Dårligere blodcirkulation.
  • Leddegigt som kan medføre inflammation.
  • Ubalance i dine hormoner.

Hvad er er de sundhedsmæssige konsekvenser ved en usundhed og inaktiv livsstil?

Din inaktive livsstil kan forsage mange kroniske lidelser. Ved at du ikke er regelmæssig aktiv, er du i risici for at udvikle følgende:

  • Fedme
  • Hjerteproblemer, blodpropper, og hjerteanfald
  • Forhøjet blodtryk
  • Forhøjet kolesterol
  • Hjerneblødning og blodprop i hjernen
  • Stofskiftesygdomme
  • Type 2 diabetes
  • Nogle former for kræft, bl.a. tarmkræft
  • Leddegigt og problemer med at gå
  • Øget pres på led og sener som kan give kroniske smerter
  • Øget følelse af depression, ængstelighed og nervøsitet  

Ved at have en inaktiv og stillesiddende livsstil, så er du I øget risiko for en tidligere, og mere ubehagelig død. Jo mere stillesiddende, jo større risiko.

Du får general flere gener og smerter i hverdagen.

Hvordan kan du komme i gang med at være mere aktiv?

Har du været inaktiv og stillesiddende I en længere periode, skal du starte langsomt ud. Hvis du slår et alt for stort brød op, fordi du lige har et moment med en motivationsbølge, så er du dømt til at falde af surfbrættet rigtig hurtigt.

Start småt og byg gradvist på, jo bedre du bliver og jo lettere tingene føles.

Når vi først har overbevist os selv om, hvor mega gode vi er, bliver de små succesoplevelser katalysator for at gøre mere, fordi vi gerne vil blive bedre.

Før du ved af det, er du I en jagtrus efter at blive en bedre, og bedre version af dig selv. Og det er fanme sjovt – meget sjovere end at binge Netflix, tro mig!

Jeg har tidligere skrevet et indlæg, omkring at finde motivationen til at blive en bedre dig, og hvordan du ’nemt’, kan få gang i nye vaner og holde de nye vaner. Jeg kan på det kraftigste anbefale dig at læse det – Jeg er ret sikker på du vil blive overrasket over den utraditionelle og lette tilgang, det kræver. Læs indlægget her – Motivation til træning og alt andet i livet.

Det vigtigste for de fleste er dog at starte let – lidt aktivitet er bedre end ingen aktivitet.

Der er også mange måder at være aktiv på, for dig handler det om at finde det du kan li at lave, eller i det mindste holde ud og lave kontinuerligt.

Hvis du hader at løbe, jamen så lad være med at løbe – uagtet hvor mange kalorier du kan forbrænde, så kommer du ikke til at gøre det når det fx regner, eller du er lidt ynkelig en dag. Find noget som passer til dig som person, og nyd det!

Dit bedste life-hack til en aktiv hverdag er NEAT

Og hvad fanden er NEAT tænker du så?

NEAT er en forkortelse for  ‘non exercise activity thermogenesis’. Det kan groft oversættes til ’’Ikke motion/trænings baseret aktivitet’’.

NEAT er en ekstrem vigtig faktor for et vedvarende vægttab og en sund livsstil.

Det er måske det mest effektive vægttabs værktøj der findes – den vigtigste er selvfølgelig en god kost!

Hvorfor skal jeg overhovedet gå op I NEAT?

NEAT er højst sandsynligt kuren mod ‘’langsomt stofskifte’’

I dagens Danmark (og verden), bevæger vi os mindre – det er et faktum.

Så før du giver dine gener skylden, for ikke at kunne smide de trælse kilo, så overvej lige din NEAT først.

Det er vigtigt for din sundhed, vægttab og kondi, at have en aktiv livsstil

  • Især hvis du har et stillesiddende job eller dagligdag generelt.

NEAT er essentielt alt det du laver i løbet af dagen, såsom;

  • Gøre rent
  • Går til din bil / bus
  • Alt ikke stillesiddende arbejde
  • Shopping
  • Havearbejde
  • Danser foran spejlet
  • Fifler rundt med ting og sager

Helt basalt så handler NEAT om at, undgå de nemme løsninger som elevator, bestille mad/vare, køre til altting mm.

Sigt efter at få mellem 6-10.000 skridt dagligt, minimum.

Vægttab og en aktiv livsstil er simpel – bevæg din krop.

Heldigvis for dig, så har jeg tidligere skrevet et detaljeret indlæg om NEAT, hvor du får en fornuftig gennemgang af hvorfor NEAT er så super nice! Samt 5 metoder til hvordan du optimerer din NEAT til en sundere og mere aktiv hverdag.

Jeg har virkelig gjort min research med denne her, så jeg kan kun anbefale at læse den!

Læs den her: NEAT det bedste våben mod inaktivitet

I kortetræk skal du dog:

  • Gå mere
  • Tage trapperne
  • Lav mere derhjemme
  • Stå mere op
  • Fifle noget mere rundt
  • Lave noget mere socialt – Tag ud og bowle – Stå på rulleskøjter – Dans til en fest – Gå sammen – Laser tag -Shopping -Svømning

Kære dig,

Du ved nu hvad du mister og taber ved en inaktiv livsstil – du ved også hvad du skal gøre for at vende det rundt. Hvorfor ikke gøre det?

Et gene og smertefrit liv, er bare lettere og sjovere end dagligt at skulle knages og besværes med den ekstra polstring og de mange daglige udfordringer kroniske lidelser det giver.

Hæng ud med vennerne, dans med kæresten, leg med børnene og se børnebørnene vokse op – det kræver ’bare’ en aktiv og sund livsstil.

Skal det gøres nemt og enkelt at være aktiv og træne?

Så hjælper jeg dig gerne.

PiefitCards kan hjælpe dig med en aktiv livsstil, forbedret sundhed og fitness niveau.

  • Det er super simple og effektive træninger
  • Alle kan gøre det
  • Træningerne kan laves hvor som helt og når som helst
  • Det tager ikke særligt lang tid – så hurtigt som 7 minutter

Se mere her og start allerede I dag

God dag derude 😊

Kilder:

https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/sundhedsoplysning/idraet-og-motion/fysisk-inaktivitet/

https://videnskab.dk/krop-sundhed/fysisk-inaktive-personer-har-haardere-sygdomsforloeb-med-covid-19

https://medlineplus.gov/healthrisksofaninactivelifestyle.html

https://www.cdc.gov/chronicdisease/resources/publications/factsheets/physical-activity.htm