I dette indlæg får du en dybdegående og detaljeret gennemgang af fordele ved motion. Du får også de bedste tips og tricks til hvordan du kan hacke motion ind i din hverdag og laver mere af det, uden de selv bemærker det.

Dine tips og tricks til en aktiv hverdag og øget livsglæde

Travl hverdag, gode tanker og ingen motion

Efter en lang dag på arbejde, skole, løbe ærinder, mv. så er energitanken ved at være tom og vi glemmer at fokusere på vores egen velvære og sundhed.

Dette bliver hurtigt en ond cirkel, som er svær at komme ud af.

Vi fortæller os selv, ’’jeg træner i weekenden’’ – eller ’’jeg starter på mandag’’..

En udskydelse af vores sundhed, er en fremskynding af vores død (seriøst).

Sundhed for alle

Sundhed kommer I mange forskellige former og motion er en af dem.

Screenshot 2021 08 16 at 10.44.04
Træning kan laves hvor som helst og når som helst – også på arbejdet. (Kasper Schmeichel er det dig?)

Hvad kommer jeg til at læse om?

I dette opslag får du en opfattende gennemgang af motion, træning og en forklaring hvorfor det er vigtigt for dig, og hvad/hvordan du kan gøre.

+ 10 fordele som du får ud af at dyrke regelmæssig motion.

  • Vi vil vise hvor meget man skal træne.
  • Hvorfor at virksomheder skal tillade og tilskynde træning i arbejdstiden and hvordan du kan overbevise din arbejdsgiver, hvordan inkorporer det.

Hvor meget motion og hvordan?

De daglige anbefalinger lyder på moderat motion, på minimum 150 minutter om ugen eller 75 minutter af høj intensitet.

For nogen kan 2-3 timers motion om ugen være overvældende – stress på arbejde, børn, indkøb, madlavning, sociale arrangementer, osv. tager rigtig meget af vores tid.

Derfor, så er det mest optimale sted at dyrke din daglige motion, på ARBEJDET!

Du kan bruge frokostpausen til at få lavet en hurtig lille træning, dynamiske udstrækninger, yoga eller andet og høst frugterne af de korte og langsigtede fordele af dit arbejde/træning.

Endnu bedre, forklar din arbejdsgiver eller institution hvorfor du og dine kolleager, burde og skal have lov til at træne i arbejdstiden.

  • Foreslå 20 minutter før frokostpause, til at lave en hurtig træning.

Se nedenstående fordele og brug disse, når du skal forklare din chef, hvorfor at det vil være en fordel for dig og ikke mindst din arbejdsgiver.

Motion på arbejde og fordele for din arbejdsgiver

Studier viser at fysisk aktivitet på arbejde nedsætter og forebygger muskel og led smerter. Derudover forbedre det effektivitet af ens arbejde, og meget, meget mere:

  • Færre sygedage
    • Mere effektivitet – får mere gjort, på mindre tid
    • Kvaliteten af arbejdet bliver bedre
    • Gladere og mere tilfredse ansatte
    • Mindre ansættelses rotation
    • Mere energiske, selvtillidsfulde og kreative medarbejdere
    • Forbedret indlæring

Individuelle fordele ved daglig motion

  • Gå ned i vægt
    • Forebyg og bekæmp livsstilssygedomme og forbedre immunforsvar
    • Bedre humør og færre humørsvingninger
    • Hjælper til bedre søvn
    • Styrker hukommelse og generelle hjerne funktion
    • Lev længere
    • Og meget, meget mere

Hvordan gør jeg?

Træn aktivt I 5 minutter eller 1 time, I starten er det faktisk underordnet hvor længe. Det der betyder noget er at du starter, og at du er aktiv.

Lige meget hvilken aktivitet du laver, så er der helbreds fordele ved det.

  • Du kan have dine ynglings løbe sko og sokker med på arbejde
  • Bevæg dig i dine pauser
  • Tag små 5, 10, 20 minutter her og der.
  • Det behøves ikke være den helt store løbe eller gåtur hver gang.

’’Mange bække – og noget med en å’’ 😉

Andre små tips og life hacks er;

  • Tag trappen i stedet for elevatoren
    • Tag den lange vej
      • Parkere længere væk med bilen
      • Gå den lange rute i stedet for den korte
    • Gå en ekstra gang, når du skal hente / bringe ting

.. Det hele giver en større samlet effekt i sidste ende, og anstrengelserne (fysisk og psykisk) er mindre end ift. at skulle jerne der ud af, med altid at vælge den helt store træning.

Gør motion til en social ting

En anden metode er at arrangere med dine kolleager, venner, med studerende mm. at i 2-3-4 gange ugentlig laver en lille fælles træning, på 10-20 minutter + en lille dynamisk udstræk og opvarmning inden.

Jo flere i er, jo mere forpligtende er det og jo mere sandsynligt er det at du / i holder ved.

Det skaber også et bånd og gruppe følelse. Det er vigtigt at være en del af noget og have en ting at være fælles om – det kan ligeså godt være en god lille workout, i stedet for at mødes om et stykke kage.

  • Der er massevis af måder at motionere på, uden udstyr.
  • Der er oceanvis af Instagram sider og YouTube videoer.

Hvis du gerne vil undgå reklamer og distraktioner, kan jeg anbefale PiefitCards.

  • Simple træninger, hvor mange af dem kan laves på 7 minutter.
  • De er opdelt efter farve, alt efter hvilken kropsdel man gerne vil træne.
  • Det hele er tegnet, tilrettelagt, testet og klar. Således kan du træne uden forhindringer eller forstyrrelser.

Og ja, PiefitCards er ananas i egen juice, for de er selvfølgelig lavet af Piefit.dk

Tjek dem ud her!

Billig, hurtig, sjov og vigtigst af alt, effektive og gode for dit helbred.

___

Konklusion

Opsummering;

  • Træning og aktivitet er vigtigt for dit helbred
  • Sigt at minimum 150 minutters aktivitet I ugen
  • Hvis du ikke kan tilpasse i din daglige rutine. Så prøv at få det inkorporere eller indført på dit arbejde
  • Talk med din arbejdsgiver omkring træning på arbejde og forklar de mange fordele det kan have for dig og din arbejdsgiver
  • Få din omgangskreds med dig, gør det til en social ting – jo flere, jo bedre
  • Forbedre dit fysisk og mentale helbred med de mange fordele ved træning, motion og general forøget aktivtiet

Jeg håber du kan og vil bruge noget af det du har læst!

Vi er skabt til at være aktive – så kom i gang med at bruge dig selv, for at blive den bedste dig!

Ses! 🙂

Vil du gerne læse om træning generelt, og hvordan du enten mest effektivt træner efter muskeltilvækst, muskelstyrke eller muskeludholdenhed? – så se indlægget omkring muskeltræning her


[1] https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/fitness/expert-answers/exercise/faq-20057916#:~:text=Get%20at%20least%20150%20minutes,provide%20even%20greater%20health%20benefit.

[2] https://www.bbc.com/worklife/article/20190116-why-you-should-exercise-during-the-workday—and-how

[3] https://www.forbes.com/sites/alankohll/2019/01/09/why-we-pay-our-employees-to-exercise-at-work/?sh=7937e01428d2

[4] https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/fitness/in-depth/exercise/art-20048389

[5] https://www.bbfp.com.au/latest-articles/how-exercise-improves-productivity-and-your-brain-function

[6] https://hbr.org/2014/10/regular-exercise-is-part-of-your-job

[7] https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/fitness/in-depth/exercise/art-20048389