‘And all things, whatsoever you shall ask in prayer, believe, you shall receive it.’

-Matthew 7:7.

Ret fedt med et bibel quote ikk’? 😉

Anyways, i dette oplæg vil du komme til at læse om selvudvikling, selvhjælpskulturen og min personlige erfaring med hele den industri.

Selvudvikling og selvhjælps markedet er en multi milliard dollar forretning. 

..Men selvhjælp er en god ting – ikk?

AdobeStock 132245415
Virker selvhjælpskulturen og alle de søde quotes?

”Da far var dreng” – Selvhjælp, selvudvikling & guruer

Det startede da jeg stadig var en ung dreng – omkring 12 års alderen.

Jeg var blevet mere bevidst om mit udseende, min intelligens, fremtoning, min stemme, kropsholdning, ord – kort sagt jeg lagde mærke til og gik nu op i, hvordan andre opfatter mig.

Min betragtning? – Ikke god. 

Jeg følte mig grim, dum, utilpas og at jeg ikke passede ind i nogle grupper eller kasser.

Selvom jeg havde venner og kom godt ud af det med en stor gruppe mennesker, så følte jeg aldrig at jeg passede ind – jeg var ikke inde i varmen, i indercirklen. 

Jeg var en del af løget, men som det yderste lag, som altid kunne skrælles fra når der ikke var mangel på løg. 

‘’Noget manglede’’, fortalte jeg mig selv – jeg mangler noget, jeg skal ændre mig hvis jeg skal være en del af indercirklen. Hvis jeg skal være en del af den saftige midte som alle gerne vil sætte tænderne i (mums løg), så skal jeg skiftes ud.

Martin abe
I det mindste havde jeg en god abeven

Jeg fandt mit drug – selvudvikling

Jeg begyndte at træne, jeg fandt community og sammenhold i fitnesscentret, jeg lærte om kost. Jeg tabte fedt, byggede muskler, jeg fandt overskud og energien frem, jeg blev bedre i skolen, min hygiejne blev bedre, jeg fik mere opmærksomhed fra det modsatte køn.

Min hjerne var i ekstase og dopaminen flød.

Og lige netop dopamin er nøgleordet her. Du får lige en kort beskrivelse af dopamin:

Dopamin er en af hjernens signalstofter, der er drivkraften bag vores handlinger. Dopamin frigives hver gang du har opnået eller gjort noget, som associeres med noget du er glad for eller stolt af. Tænk hvor glad du er når du får noget lækkert mad, har en god træning, vinder i et spil, sex, stoffer mm. Alle disse frigiver dopamin – og dopamin er afhængighedsskabende.

Det er bl.a. derfor vi konstant søger lykkefølelse – vi søger konstant det næste dopamin rus.

Tilbage til sporet.

Uden tvivl at sunde træningsvaner og kostvaner gjorde gode ting for mig. 

Men, jeg følte stadig at der manglede noget. Jeg følte mig stadig almindelig, kedelig, ligegyldig. 

Jeg følte stadig at jeg var den yderste del af løget, som sjældent er værdsat.

‘’Hvad er meningen jeg skal med mit liv, mit eksistensgrundlag – hvor er min plads i stammen, hvor hører jeg til?’’ – Jeg manglede et svar, et formål.

Og det fandt jeg..

DSC 0061
Træning var, er og bliver mit go-to drug. Det er noget jeg ikke kan leve uden.

Selvudvikling

Instagram blev startskuddet.

Det var her jeg stødte på såkaldte gurus, som Tony Robbins, Gary V, Tai Lopez, Dan Lok, Dan Pena, Robert Kiyosaki mfl. 

Jeg begyndte at følge deres Instagram sider, fordi de havde noget lokkende omkring sig. De brugte ord som ramte lige ind ind i sjælen på mig.

De bruger dem selv som eksempler, som udstødte og rodløse som ung. Men at de har fundet vejen og metoden til et liv med velvære, formål og rigdom. Alt sammen noget der rammer lige i det dyriske instinkt om at høre til og være på toppen af maslows behovspyramide. 

Og sjovt nok så er algoritmen skruet sammen således, at jo mere du følger et emne, jo mere vil du blive eksponeret for det. Før jeg vidste af det, var mit feed fyldt med guruer der hver havde sin perfekte metode til et bedre liv. 

Og jeg åd det råt – for det føltes som om, jo mere jeg læste, jo tættere kom jeg på løsningen. Løsningen på alle mine problemer, daglige udfordringer og hvad jeg skal gøre for at komme i mål. 

Jeg var hooked af at læse om at blive bedre, mere effektiv, og være mere på forkant end de andre mennesker omkring mig.

tony robbins
Tony Robbins råber højt og er samtidig pisse inspirerende at høre på!

Selvhjælp, kulturen og guru’erne havde fat i mig

Snart var Instagram formatet ikke nok til mig.

Jeg søgte på Google efter nævnte guruer men også efter andre selvhjælps personligheder. Jeg læste alle artikler og blogindlæg som havde den fedeste og mest fængende overskrift – clickbait.

Jeg begyndte at få foreslået YouTube videoer i min Google søgning. Og jo flere YouTube videoer jeg så, jo mere flød mit feed over med selvhjælps indhold. 

Inden længe købte jeg bøger som blev foreslået af mig, og jeg købte forskellige online kurser som skulle gøre mig til en helt ny og bedre mig. 

Jeg følte mig som den klogeste og mest overlegne person i min omkreds og netværk – jeg har svaret på alt tænkte jeg. 

Jeg begyndte at stå tidligt op, læse flere bøger, skrive dagbog, tage kolde bade, øve i at smile foran spejlet, lytte til podcasts, vende alle tanker og situationer til noget positivt. 

Der var intet der kunne få mig ned – jeg vinder i livet, jeg så langt foran alle andre.

Men, der kom problemet. Jeg var ikke foran – mange vil nok nærmere sige tværtimod – mig selv inklusiv.

15 Self Help Books For Men to Add to Their Reading List Feature
Jeg læste alt mellem himmel og jord, som skulle gøre mig til et mere komplet menneske.

Selvhjælp uden selvudvikling

Jeg havde læst alle de store selvhjælpsbøger, jeg havde set alle de inspirerende videoer og taler, jeg havde skrevet alle mine drømme ned, min ‘’happy island’’ og min ‘’unhappy island’’, mine nederlag, mine succeser osv. 

Alligevel havde jeg ikke opnået Nirvana, rigdom, lykke, en fremmende karriere eller drømmepigen. Jeg havde nærmere tendens til at være rigtig kræsen og ikke ville nogle nøjes med noget. Det var alt eller intet! Hvis ikke jeg kunne opnå rigdom, finde den perfekte kæreste eller være lallende glad og lykkelig på arbejde, så ville jeg ikke have noget med det at gøre.

Det fik mig til at famle rundt i mørket. 

For selvom jeg havde selvhjælps kulturen inde i sjælen, så kunne jeg ikke hjælpe mig selv til at finde ud af at være glad og tilfreds. Intet var godt nok og alt skulle forbedres. Men jeg kendte ikke mig selv. Alt jeg havde lært var om store ord, emner og selvhjælps principper.

AdobeStock 136171201
Er det her også dig hver aften, morgen, weekender?

Er selvudvikling spild af tid?

Alt er ikke skidt – selvhjælp har hjulpet mig, men kæft hvor har jeg også spildt meget tid med ‘’Paralysis by Analysis’’.

Lykkefølelsen af bare at læse bøger, høre podcasts og læse artikler, havde gjort mig blind for målet med at hjælpe mig selv. 

Jeg oplevede en tilpas mængde motivation som gjorde at jeg prøvede nye vaner af, og hvis de ikke hang ved, så læste jeg en ny bog eller betalte for et nyt kursus. Som så igen inspirerede og motiverede mig i en lille periode, indtil rusen aftog og jeg igen skulle have mit dopamin fix. 

Jeg tog aldrig tyren ved hornene og fokuserede på roden til problemet – hvorfor jeg befandt mig i denne onde cirkel, hvor jeg aldrig opnåede noget. 

Og det samme gælder sikkert for dig, som læser dette her. 

Du har sikkert dit eget ‘’unikke’’ problem, som bliver pakket fint ind; jeg føler mig træt og doven hele tiden, jeg kan ikke lade være med at spise søde sager, min hund hader mig, min eks kæreste dumpede mig, osv. osv.

Alt sammen ‘’ægte’’ problemer tænker du. Men i næsten alle situationer er roden til dit problem en form for angst, neurotisk adfærd, ubevidst følelse af skam, uværdighed. Dermed ikke sagt at du ikke har rigtige problemer, men i visse aspekter er du ikke så samlet og dannet som i andre aspekter. Disse aspekter aktivere specifikke områder og situationer hvor du har en neurotisk adfærd – såsom at spise en masse slik. 

Og det er det der er galt med selvhjælp guruerne og hele kulturen. Der bliver ikke taget hånd om roden til din adfærd og din udfordring.

AdobeStock 242630848
Hjernen arbejder på højtryk, men man kommer ingen veje.

Hvad siger guruerne om selvhjælp og selvudvikling?

‘’Ændre dit mindset, din tankegang sænker dig, skriv dine drømme ned, send god energi ud og få god energi tilbage, tro på dig selv, aldrig giv op, se løsninger i stedet for problemer osv.’’

Alt sammen positive og ikke ondsindede ting, men ikke særlig brugbart i forhold til, at du ikke har fundet din mening med livet, eller at du har tendenser til at være voldelig, alkoholisk, trang til stoffer eller andet.

Og det værste er at denne kultur ofte er ‘’ufejlbar’’ og den eneste der er fejlbar er dig. Hvis rådene ikke virker, så er derfor DU ikke selv tror nok på det, eller fordi du ikke gør PRÆCIST som der bliver sagt. De har givet dig det perfekte værktøj og derfor er det din skyld du ikke kan finde ud af at bruge det. 

Hvilket kun gør ondt værre og du dykker dybere ned i hullet. For selvom du nu har prøvet dette kursus eller læst denne bog og stadig ikke kan blive en bedre dig, så må det jo være fuldstændig galt med dig. Dette fremmer så din i forvejen dårlige selvbillede og enten bidrager til en depression eller du bruger flere penge og tid på selvhjælpskurser, bøger,  videoer mv.

AdobeStock 263805890 2
Følelsen af ikke at være god nok, lige meget hvor meget du arbejder for det.

Har du et problem og bruger selvhjælp som løsningen, sker der ofte 1 ud af disse 2 scenarier.

  1. Du erstatter en neurotisk adfærd med en anden, og en smule mere sund neurotisk adfærd. Tænk på en som er alkoholiker og er ude af stand til at varetage et job. Efter en succesfuld selvhjælpsrejse, meditere personen nu og dyrker yoga 5 gange om ugen, men er stadig ude af stand til at have et job.
  1. Eller du bruger ‘selvhjælpen’ som en anden måde til at undgå handling. Jeg ved fx ikke hvordan jeg skal invitere en pige ud på date. Jeg begynder at læse bøger som kunne hjælpe mig med dette. Pludselig bliver bøgerne og den dopamin som de giver mig, vigtigere end at spørge pigen ud – sand historie.

Lige netop HANDLING er den største kæphest ved selvhjælp. 

Enten bliver vi bombarderet med tips, tricks, principper og metoder til at vores drømme kan gå i opfyldelse. Vi skriver vores drømme ned, skaber vores ‘’happy islands’’ mm. også bliver det ved det. Det er alt for abstrakt og langtfra håndgribeligt og fjern ift. noget vi normalt ville gøre, at vi så ikke gør mere ved det. 

Eller så er der en masse flotte ord, klicher og inspirerende citater, som giver motivation og løfter en op. Men kort tid efter har vi glemt alt hvad vi har læst og hørt og påbegynder en ny bog eller video. 

Ligesom fast food – det føltes meget tilfredsstillende i momentet, men meget hurtigt bliver man sulten igen. Midlertidig og ofte en dårlig løsning, ift. det man virkelig har brug for.

quote
Det er sådan noget lort her der er helt forfærdeligt, og fylder 90% af selvhjælps scenen

Selvhjælpsguruer

Der er mange store personligheder inde for selvhjælp – og hold nu op hvor jeg har læst, hørt og fulgt meget af det indhold de har lavet:

Tænk,

  • Tony Robbins
  • Dale Carnegie
  • Jordan Peterson
  • Gary V
  • Tim Ferris
  • Stephen Covey
  • James Clear
  • Mark Manson
  • Richard Koch
  • Robert Kiyosaki
  • Adam Grant
  • Samtlige der har været med i Ted Talks
  • Og mange flere..

Og bevares, de er kloge mennesker, har skrevet nogle fantastiske ting og er uden tvivl nogle skarpe og succesfulde individer. Men som dette indlæg lægger stor vægt på, så er deres værker ofte mere McDonalds og Michelin, end god gammeldags husmandskost som man kan forholde sig til, selv lave og bruge.

pitka
Ham her er lige så meget guru som 90% af dem du ser online (Michael Myers)

Er jeg bare pisse sur og indebrændt på hele selvhjælpskulturen?

Selvom det lyder som om jeg basher selvhjælpsindustrien, så skal det ikke forstås om at jeg hader alt ved den. 

Den store faldgrube ved hele kulturen er at den er så effektiv til, at trække dig ind og flå sine positive kløer om dig. 

Du bliver afhængig af at hele tiden at ‘’forbedre’’ dig selv, uden at du rigtig kommer nogen vegne. Du bliver indbildt at mere selvhjælp er bedre, og det er sjældent sandt for nogle ting i verdenen. På et tidspunkt når man ‘’indtager’’ noget, om det er mad, drikke eller information, så arbejder det imod dig og du mister fokus og fordelene, ved det som egentlig skulle være sundt for dig.

I forlængelse af for meget er sjældent bedre, så er tendensen at disse bøger, kurser, videoer om selvhjælp har aftagende afkast.

Den første (rigtige!) bog er måske en kæmpe øjenåbner for dine dårlig vaner og neurotiske adfærd. Den næste (rigtige!) bog er med til at give klare linjer omkring hvad og hvordan du skal du skal gøre for at forbedre din tilværelse. Allerede derfra, begynder du at se et aftagende afkast. Og den største grund dertil er at vi har en forbrugskultur. Mere vil have mere, og samtidig med at du binger den næste bog eller video, så følger du også med i 3 andre serier på Netflix, lytter til podcasts og dykker ned i Wikipedia hullet om et andet emne. Du kan umuligt huske og prioriterer mellem alt dette forbrug.
Hvis du læser ‘’7 Habits of Highly Effective People’’ af Dalel Carnegie, og derefter direkte hopper videre til ‘’Atomic Habits’’ og så lige læser ‘’Subtle Art of Not Giving A F*ck’’, hvordan kan du så overhovedet forvente, at få noget ud af de bøger, hvis du ikke giver dig selv til at bruge og implementere guldkornene og principperne i praksis? Ovenstående er desværre ikke et tænkt eksempel, det er fuldstændig hvad jeg gjorde, og har gjort gennem mange år. Jeg syntes det var sejt at læse alle de ‘store bøger’ om selvhjælp, fordi jeg ærligt troede bare det at læse dem og få viden ville give mig en kæmpe fordel og andre vil se op til mig. Hvilket ikke kunne være længere fra sandheden og så er det egentlig også pisse ligegyldigt.

Og selvom de bøger jeg lige nævnte faktisk er reelle gode bøger, med en masse testet og afprøvet og beviste metoder som virker, for en bred vifte af befolkningen. Så er 90% af alt det selvhjælp du finder derude, det rene pis. Helt seriøst.

IMG 3791 1
Meget sur som du kan se.

Hvad skal du gøre for at få succes med selvudvikling?

Hvad jeg skulle have gjort, og det du skal gøre, hvis du virkelig gerne vil have noget ud af de (rigtige!) selvhjælpsbøger du læser. Så skal du gøre flg:

  1. Før du starter, find ud af hvad du gerne vil have løst eller forbedret = dit mål
  2. Læs et kapitel
  3. Tage noter
  4. Skriv hovedpunkter fra kapitlet som passer på dig – hvad kan du tage med derfra?
  5. Lær eller forklar hovedpunkterne til en anden person – nævn dem helt naturligt i en samtale ELLER skriv dem ned som om du lavede et manus.
  6. Brug din nye indgroede viden på egen krop og hverdag.
  7. Er du kommet nærmere dit mål?
  8. Læs næste kapitel og gentag

Styr dit indtag, værn om og begræns dit indtag. Penge kan altid erstattes, din tid kan ikke.

AdobeStock 282254347
Tag notater og brug det du læser – ellers fiser det direkte ud af hjernen igen.

Jeg argumentere ikke imod personlig udvikling og selvhjælp – jeg argumentere for det.

Fitness, spise sundt, mere output/energi er alt sammen kvantificerbart. Det kan ses og måles.

Det kan en bog, kursus, seminar mv. Ikke. Det kan kun måles på den måde, at man kan se pengene fosser ud af din konto og alt den tid du har spildt. 

Det med træning og kost, som jeg nævnte i starten, hang ved fordi der var noget dybt nede i mig som definerede min barndom på en dårlig måde. Jeg havde et decideret ønske om specifikt at ændre min fysik og sundhed. Hvorimod jeg ikke dybt nede havde et ønske om rigdom, en perfekt kæreste, være elsket af alle mv. Det var noget jeg blev overbevist om jeg burde, via selvhjælps kulturen og de såkaldte gurus. 

Der er nogle få gode og reelle personer derude, som vil dig det bedste og hjælpe dig, med at hjælpe dig selv til at blive den bedste dig. Desværre er markedet så overmættet og langt størstedelen prøver, at finde deres egen lille niche inde for kulturen, som ikke har grobund i reel videnskab og selvhjælp – men derimod i push marketing, clickbait, pseudovidenskab. De vil sælge dig en løsning, en step-by-step guide, en template, en ‘’proven’’ metode til løsningen på alle dine problemer. 

Fokusere på dit eget inderste, dybeste ønske – det skal ikke være 10 forskellige ting. 1 maks 2 ting.

Find værktøjer og metoder der kan tage dig hen imod dit mål.

Kæmp for det, tro på det, og vær’ klar på at ændre din dagligdag, rutiner, anlægge nye vaner og arbejde hårdt for, at få det til at ske.

That is it.

Bøger jeg kan anbefale

Mindset, psykologi & adfærd

  • Carol Dweck: ‘’Mindset’’ – Dansk: ‘’Du er hvad du tænker’’

Super skøn bog som meget firkantet, men også totalt korrekt, opstiller 2 forskellige adfærdstyper: 

Et voksende/udforskende og et fastlåst adfærdstype (mindset).

Carol er rigtig god til at bruge virkelige personer og virksomheder som har en bestemt adfærd, konsekvenserne af dette og hvordan man (selv som voksen), kan arbejde med at ændre sin adfærd og få en mere positiv tilgang til livets udfordringer, komme i mål med sine drømme og få en mere positiv tilgang til livet. 

carol dweck
  • Dale Carnegie: ‘’How to win friends and influence People’’

Nogen vil kalde den en meget kliche rungende bog, og at den ikke vil fokusere i vore tids verden. 

Jeg er ikke enig.

Selvom den er meget lavpraktisk og godtroende, så er det faktisk også det der gør den god. Simple nemme principper at indføre og bruge i ens eget liv, uden at man skal til at ændre en helvedes masse. 

Bogen handler i bund og grund om at være et ordentligt menneske, og virke oprigtig interesseret i andre. Det kan jeg sgu egentlig godt li’ = lad være med at være et selvoptaget røvhul 🙂

how to win friends
  • Allan & Barbara Pease: ‘’Body Language’’ – Dansk: ‘’Kropssprog’’

Jeg er en sucker for psykologi, adfærd og kommunikation og vores kommunikation er +/- 85% non-verbal. Derfor syntes jeg det er hamrende spændende at lære om den måde vi i det daglige kommunikere med vores kropssprog. Den klart bedste bog jeg har læst inde for emnet, da bogen er fyldt med billeder, illustrationer og real-life eksempler på hvordan, kropssprog har en afgørende betydning for ens liv.

Læs den og bliv skadet for livet – du vil lægge mærke til alle de bevægelser, mikrofagter mm. som vi alle bruger i løbet af en almindelig dag.

body language
  • James Clear: ‘’Atomic Habits’’ – Dansk: ‘’Atom vaner’’

Jeg var faktisk lidt ‘’mmeh’’, om jeg skulle inkludere denne bog. For jeg har ærligt ikke selv taget hans metoder og principper i brug. Dog, kan jeg nikke genkendende til de metoder han beskriver, i den måde jeg har mine daglige rutiner og vaner på.

Hvis du virkelig godt kunne tænke dig at læse mere, træne mere, spare mere op, ryge mindre, drikke mindre, eller hvad det du gerne vil implementer som en vane, så kan jeg på det varmeste anbefale denne bog.

Metoderne er sat i letlæselige tabeller og gør det relativt nemt at få overblik over og implementere i dit liv. 

atomic
  • Daniel Kahneman: ‘’Thinking, fast and slow’’ – Dansk: ‘’At tænke hurtigt & langsomt’’

Ligesom med Mindset og Kropssprog bøgerne, så er denne bog omkring hvordan hjernen fungere, hvordan vi kommunikere, opfatter ting og løser ‘’opgaver’’ i løbet af dagen. 

Det her er faktisk en ringe og langtfra fyldestgørende beskrivelse af bogens omfang. 

Om man kan bruge bogen til at ‘’implementere’’ tiltag i sit liv, syntes jeg faktisk ikke. Men, bogen er spækfyldt med viden og årtier lange og mange forsøg, observationer og resultater. Den giver en super god fundamental viden for hjernens adfærdmønster. 

Entreprenørskab og forretning

  • Eric Ries: ‘’The lean startup’’ 

Har du en idé og skal du starte en forretning – læs den her bog, seriøst!

Er du ansat i en virksomhed og det kører lidt af lort – læs den her bog, seriøst!

Eric Ries smider så mange guldkorn at du tror det er løgn. 

Jeg læste desværre først den her bog, EFTER jeg startede min egen virksomhed. Havde jeg læst den på forhånd er der oceaner af tid, ressourcer og frustrationer jeg kunne have sparet.

the lean startup 1 1

Varm anbefaling herfra.

  • Richard Koch: ‘’80/20 Principle’’

Jeg var også lidt ‘’iffi’’ om den her bog skulle med. Men, Richard er rigtig god til at forklare, med en sund selvkritiske vinkel, om hvordan du kan bruge 80/20 princippet på rigtig mange aspekter af dit liv. 

Nogen gange bliver bogen lidt ‘’hold nu op gøgl..’’, men for det meste er der super godt pointer. 

Ikke for de fleste, og langtfra ligeså ‘’implementerbar’’ som nogle af de andre, men indeholder bestemt en masse værdifuldt indhold, som får dig til at tænke over om du bruger dine kræfter og ressourcer de steder, som er mest værdifuldt for dig.

8020
  • Richard H. Thaler: ‘’Nudge’’

Denne her kunne også have lagt oppe i mindset, psykologi & adfærd.Jeg har dog inkluderet den her, fordi du som forretningsejer, sælger, designer, indkøber, eller bare skal overbevise nogen om at lave en bestemt handling, så er det her BOGEN.

Richard populariseret ordet ‘’nudge & nudging’’, det at guide og skubbe en person i en bestemt retning. Vanvittige mange marketingafdelinger, offentlige institutioner, bureauer, personer – fx Morten Münster (ikke YouTuberen), bruger Richard bog og viden i deres daglige praksis. 

Har du undret dig over hvorfor at der fx i København, i nærheden af skraldespandene, er printet fodskridt ned i asfalten? Det er fordi så er du mere tilbøjelig til at følge disse fodspor og smide dit skrald ud. Det er blot 1 ud af utallige eksempler på nudging og hvordan det kan (og bør) bruges. 

nudge

Er du træt af den her trælse industri og er du nogengange rigtig træt i hjernen? Så frygt ej, jeg har skrevet et indlæg til hvordan du slipper af med den mentale ballast og den mentalt trætte hjerne – læs indlægget ved at klikke her